Vintermörka modesoldater i skolbänken



Mörkret har fallit över Sverige. Äntligen har tiden kommit att plocka fram juleljus och adventsstjärnor. Vintermörkret höjer mysgraden till oanade höjder. Utan dåligt samvete plockar jag fram den varmaste filten och den bästa boken, tänder ljus och dricker te. Nu är det verkligen tid att njuta.


I år har jag funnit en ny hobby. Att sitta i skolan och spana på mina medstudenters val av kläder. Det är fashinerande vilken konformitet som kryper in på institutionen. Eftersom 95% av alla i korridorerna är tjejer i åldern 20-25 så går det ganska fort tt se vissa tendenser i vad man har på sig.


Fashionistas:
Tjejerna som slaviskt klär sig i leggings, stora tröjor, bruna stövlar och självklart den obligatoriska sjalen. Denna uniform får pricken över i med hjälp av en take-away-latte. Är det minusgrader har allihopa benvärmare.

Konstvetare: Randiga tröjor i färgerna vitt, rött och blått är det som står ut. Annars är det svart, svart och svart som gäller. Någon gång en touch av grått. Gärna egengjorda smycken.


Stofilerna:
Har knallat runt i korridorerna alldelles för länge. De har hunnit utveckla en egen subkultur som vi andra har svårt att förstå oss på, men vem vet det kanske kommer så småning om. Egenstickade tröjor och sjalar, fotknölslånga kjolar i jordnära färger. Mossgrönt, barkbrunt och senapsgult. Helst alla färger tillsammans.

Varför bildas dessa grupper? När kommer det någon som gör mig förvånad? Jag vill se någon som vågar gå sin egen väg. Att sticka ut ur mängden med ett personligt val av kläder.


Våga vägra svart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0